tirsdag 10. januar 2012

Lue-dilla

Ja, det har jeg fått!
Før jeg starta på lue i jula, har jeg faktisk aldri strikka luer før. Så det var jammen på tide!

Nå er nok grunnen til at jeg har fått lue-dilla er nok at jeg bruker lue hver dag på jobb, og har funnet ut at jeg gjerne skulle hatt i alle fall en å bytte i. Og så når jeg fikk det til, så ble det plutselig flere... *rødme* Litt typisk meg kanskje, blir lett hekta.

Jeg måtte være heime med syk Ina i dag, og benytta muligheten til å få henne til å stille som modell.
Ikke vanskelig å overtale henne da ;)




Sort baggylue med forskjøvet ribb. Ser mange av disse, så jeg er vel ikke alene om å strikke de.
Den er strikket i sort Easy på pinne nr 7.

Fulgte denne oppskrifta:
Legg opp 60 masker på pinne nr 7.
Strikk rundt i ribb 2 rett, 2 vrang til arbeidet måler ca 10 cm
Skift til pinne nr 9 (noe jeg ikke gjorde på denne, men det gjorde jeg på den nedenfor)
Fortsett med ribb 2 rett, 2 vrang, men forskyv ribben med 1 maske mot venstre på hver omgang til arbeidet måler ca 25 cm.
Strikk glattstrikk og fell slik:
1. omgang: *2 rett sammen, 1 rett*
Gjenta fra *til* hele omgangen.
2. omgang: rett
Gjenta disse omgangene 1 gang.
Neste omgang: 2 rett sammen hele omgangen.
Klipp av tråden, trekk gjennom maskene og fest den godt.
Voila!


Ny baggylue i grå Alfa, her bytta jeg til pinne nr 9 etter ribben.

Og jammen har jeg ikke strikka en lue til, dette er lua til Naturligvis vintersett fra Pickles.
Den er strikka i to gråfarger, kjøpte dette settet.


Alle tre luene.
Og i kveld har jeg starta på ei ny i Naturligvis vintersett, denne gangen i to grønnfarger.

2 kommentarer:

  1. Så mange flotte luer du har strikket. Jepp det er den samme som jeg (fru pigalopp)har strikt.
    Et tips: hvis du etter ribben, øker en maske, slik at du har 61, så slipper du å forskyve mønsteret videre når du strikker 2r 2vr, for det vil forskyve seg selv...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for godt tips! Jeg er nå i gang med min fjerde!

      Slett

Veldig koselig om du legger igjen en hilsen!